Цифровий маркетинг (Digital marketing) в бібліотечній практиці. Методичні настанови

         В умовах стрімкого процесу формування інформаційного суспільства, головними ресурсами і продуктами виробництва якого є інформація і знання, для бібліотек як інформаційно-комунікаційних комплексів актуалізується завдання з популяризації своїх інформаційних продуктів і послуг. Одним зі шляхі посилення  конкурентоспроможності бібліотек  є впровадження в бібліотечну діяльність інтернет-маркетингу як системного підходу просування продуктів і послуг бібліотек.


Інтернет-маркетинг (також відомий як didgital-маркетинг, цифровий або веб-маркетинг) – це загальний термін, який використовується для опису маркетингових заходів, що проводяться в Інтернеті.

Сьогодні в лексикон бібліотечних фахівців додалося таке поняття як цифровий маркетинг (digital marketing) – це сучасний засіб комунікації  з використанням  цифрових каналів  з метою ефективної взаємодії з потенційними або реальними споживачами у віртуальному та реальному середовищах.

Digital-маркетинг (в перекл. цифровий маркетинг) - сукупність стратегій і тактик залучення, а також утримання потенційних клієнтів за допомогою цифрових технологій. Під цифровими технологіями розуміються будь-які методи реклами і комунікації, що використовують електронні канали та носії, як наприклад, Інтернет, локальні мережі, цифрове ТБ або радіо.

Особливість Діджитал маркетингу полягає в тому, що він націлений не стільки на залучення клієнта, скільки в цілому на просування бренду, послуг та побудовe ефективної комунікації з цільовою аудиторією.

Телебачення, радіо, Інтернет, соціальні медіа – усе це інструменти цифрового маркетингу. Інтернет-маркетинг є частиною цифрового маркетингу, оскільки для комунікації використовує лише мережу Інтернет, а цифровий маркетинг передбачає використання більшої кількості комунікаційних мереж, у тому числі gsm, gps, gprs, bluetooth, WiFi та Internet.

Цифровий маркетинг тісно переплітається з Інтернет-маркетингом, але в ньому вже розроблена

низка технік, що дають змогу досягати цільову аудиторію навіть в офлайн-середовищі

Сьогодні цифровий маркетинг використовує п’ять цифрових каналів:

1) мережа Інтернет і пристрої, що надають доступ до неї (комп’ютери, ноутбуки, планшети, смартфони та ін.);

2) мобільні пристрої;

3) локальні мережі (Екстранет, Інтранет);

4) цифрове телебачення;

5) інтерактивні екрани, POS-термінали.

Існує сім основних видів інтернет-маркетингу:

1.      Маркетинг соціальних медіа;

2.      Маркетинг впливів;

3.      Партнерський маркетинг;

4.      Маркетинг по електронній пошті;

5.      Контент-маркетинг;

6.      Оптимізація пошукових систем (SEO);

7.      Платна реклама.

Кожен із цих семи типів охоплює багато різних стратегій та тактик. Плюс всі вони доповнюють один одного і часто використовуються разом. Розглянемо більш детально різні види інтернет-маркетингу, щоб зрозуміти, як вони працюють окремо та разом

Маркетинг соціальних медіа (SMM) – це процес привернення уваги т за допомогою використання платформ соціальних медіа, таких як Facebook, Instagram, Twitter, тощо.

Уже зараз соцмережами користуються понад 2,8 мільярдів людей, ця цифра буде рости і надалі.Тому бібліотекам не використовувати всі можливості соцмереж не прорсто недалекоглядно, а навіть  нерозважливо.

 

Маркетинг впливів – це процес співпраці з впливовими людьми на просування товарів чи послуг для їх підписників, на будь якій платформі в інтернеті. Найкраще в маркетингу впливу – це сарафанне радіо.  Рекомендаціям реальних людей довіряють більше.

 

Партнерський маркетинг – це по суті лише реферальний маркетинг в інтернеті.

Це може бути просто взаємний обмін рекламними оголошеннями, коли ніші  доповнюють одна одну. Наприклад  на бібліотечному  ресурсі можна рекламувати книжкові магазини, що дозволить  заробляти гроші, рекламуючи товари чи послуги бізнесу.

 

Email маркетинг – це процес використання електронної пошти для надсилання прямих маркетингових повідомлень людям, намагаючись здобути нових користувачів та зберегти існуючих.

Потім ви можете створити автоматизовані електронні кампанії для кожного сегменту, наприклад:

·         Привітання нових підписників;

·         Кампанія  нових послуг бібліотек;

·          Огляди новинок літератури;

·          Відгуки про прочитані книги, участь в заходах;

Контент-маркетинг – це процес послідовного створення, розповсюдження та просування відповідних онлайн-матеріалів таким чином, який стратегічно розроблений для залучення та перетворення вашої цільової аудиторії у клієнтів, користувачів послуг бібліотеки.

Для цього використовують безліч форм контенту, таких як:

·         Цікаві статті в блозі;

·         Відео (якими часто діляться на платформах соціальних мереж, таких як Facebook та YouTube);

·         Професійні звіти та дослідження;

·         Інфографіка, що узагальнює звіти та дослідження;

·         Електронні книги;

·         Підкасти;

·         Тематичні дослідження;

·         Електронні листи;

·         Вебінари;

Майбутнє – за відео. Сьогодні актуальним є живе відео, інтерв’ю, реклама книги, демонстрація послуг та інш. Зверніть увагу, що відеоролики короткого формату набувають все більшої популярності в додатку (подумайте, короткі відео про книги, авторів,  анонси нових послуг, бібліотечних заходів). Окремий напрям відтворення відео в прямому ефірі, так звані стріми, їх може робити як сам бібліотекар, так і залучати користувачів.    

Діджитал маркетинг охоплює величезну кількість різних інструментів створення контенту для цифрових носіїв, просування та реклами, а також аналітики. Бібліотеки ж можуть обирати найбільш ефективні, корисні інструменти.

 Перелік інструментів:
     -email-розсилки;
    -реклама на цифрових дисплеях;
    -відеореклама;
    -реклама в іграх;
    -мобільні розсилки;

– текстові повідомлення ;

– голосове автоматичне меню ;

– мультимедійні повідомлення ;

– локальний радіозв’язок між комунікаційними  засобами (Bluetooth);

– безпровідний протокол передачі даних (WAP);

– мобікод – комбінація цифр, яка дає можливість здійснювати платежі чи отримувати знижки;

– QR–код – картинка на друкованій продукції, яка дозволяє швидкий перехід у віртуальне  середовище;

– технологія доповненої реальності (Augmented Reality) – технологія відтворення у реальності вірту альних елементів;

– 3D-проекції (3D–mapping) – технологія проекції зображення на об’єкт навколишнього ;

– біометричні технології – технологія автоматизо ваної ідентифікації споживачів на основі фізіологічних (відбитки пальців, розпізнавання обличчя, ДНК,

малюнок райдужної оболонки ока, форма долоні або вуха, запах) або поведінкових (рукописний або клавіатурний почерк, голос, рух губ, хода) характеристик.

Коли справа доходить до маркетингу, автоматизація - це потужний інструмент, який дозволяє вам робити більше за менший час.

Основна тенденція майбутнього digital-маркетингу  - штучний інтелект .
      Останнім часом маркетингові боти стали популярною формою автоматизації. Бот - це програмне забезпечення, яке ви можете запрограмувати для самостійного виконання певного набору дій. Бот схожий на заводну іграшку. Ви налаштовуєте його, щоб робити те, що хочете, потім ви його заводите і дозволяєте виконувати всі дії без вашої участі.

 Технології  далеко зайшли за останні кілька років, особливо в цифровому маркетингу. Однак деякі речі ніколи не змінюються. Клієнти завжди хочуть отримати більше досвіду. Навіть якщо все буде автоматизовано в майбутньому, то ніщо не змінить потреби користувача в оптимальному досвіді, яким бузумовно володіють бібліотеки.

    Але, врешті-решт, digital-дарвінізм - невблаганна реальність. Якщо ви не адаптуєтесь, ви напевно залишитеся позаду.   Розміщуйте відеоролики в соціальних мережах, проводьте вебінари, публікуйте подкасти або просто зробіть серію якісних банерів. Сьогодні вам є дуже багато майданчиків, що підтримують комунікації і рекламу в медійному форматі. Рекламуйте послуги своїх бібліотек, продавайте послуги своїх бібліотек, все реально, бібліотекарям багато що під силу. Розпочніть роботи вже сьогодні, зробіть перший крок. До роботи!!!!!

 

Корисна інформація до теми:

 

1. 7 видів сучасного Інтернет - маркетингу: https://upster.com.ua/7-kitiv-na-yakix-stoit-internet-marketing/

2. Сучасні інструменти цифрового маркетингу/ http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_30/1/36.pdf

 3.Чат бот в маркетингу/ https://webpromoexperts.net/blog/9-sposobov-vklucit-cat-bota-v-vasu-didzital-strategiu/

4.Он-лайн курси з цифрового маркетингу

https://learndigital.withgoogle.com/digitalworkshop-ua/course/digital-marketing

5.Тренди для бібліотек у соціальних мережах: https://ru.calameo.com/read/005292514af8806e61e97

 

6. Інтернет маркетинг з нуля /https://tilda.education/courses/marketing/internet-marketing-beginning/

 

Коментарі

Популярні публікації