Електронні послуги в бібліотеці - це реально? Фасилітація

     Відповідь на це питання є однозначною, звичайно що реально, якщо…..і далі ми перераховуємо ряд причин які заважають нам це робити вже сьогодні. До того ж нам би хотілося отримати детальну інструкцію,  як нівелювати всі перешкоди і досягти успіху.  Як говорив  Курт Левін (німецький і американський психолог, головне досягнення -  розробка теорії та методології, що дозволяють зв'язати знання з практичною дією ) «немає нічого більш практичного ніж хороша теорія». Якщо ми розуміємо, як щось працює, то ми можемо творчо адаптувати процес, вирішити коли і де його використовувати, і навіть поліпшити його. З іншого боку, якщо ми будемо просто «слідувати рецептом», може статися що у нас випаде один з ключових компонентів і ми не будемо розуміти, чому не отримуємо бажаного результату.
Саме тому сьогодні ми будемо використовувати технологію фасилітації, що  дозволяє досягти максимальної продуктивності в груповій роботі, коли учасники розкриваються на професійному та особистісному рівні, створюючи разом нові продукти, розвиваючи проекти та досягаючи спільної мети. 
Фасилітація (facilitation) - це професійна організація процесу групової роботи, спрямована на прояснення і досягнення групою поставлених цілей. Підхід та технології фасилітації дозволяють реалізувати можливості, збільшити продуктивність та розкрити  творчий потенціал команд, спільнот та організацій, підтримуючи і розвиваючи цінність кожної особистості в групі. Фасилітуючи групові процеси, вдається скоротити час та підвищити якість прийняття рішень, знизити конфліктний потенціал та покращити процеси взаємодії в проектах.
 5 правил фасилітації:
       -  дослідження процесу на противагу я все знаю або ж це нічого не дасть;
       - відкритість і щирість до людей;
       -  всі учасники процесу рівні;
       -  кожна думка важливо;
      -   всі люди розумні і можуть ефективно вирішувати завдання.
Техніки фасилітації
Open Space («Відкритий простір»)
Synectics («Синектика»)
Future Search(«Пошук майбутнього»)
Work Out («Вихід за рамкм»)
Sociocracy («Соціократія»)
Динамічна фасилітація
Соціократія (або динамічне управління) являє собою систему управління, яка спроектована для прийняття таких управлінських рішень, які формують гармонійне суспільство, а також ефективні організації та підприємства. Її відмітні риси:
- використання в процесі прийняття рішень методу узгодження інтересів, а не більшості голосів;
- рішення приймаються після обговорення людьми, які знають один одного.
Open Space технології, звані також технологіями відкритого простору (скорочено ТОП), - це інструмент для проведення зборів, нарад і т.п. Відмінною особливістю ТОП є те, що захід проходить в рамках само організованого процесу, зокрема, розклад зустрічі формується не заздалегідь, а прямо по ходу її безпосередніми учасниками.
Стільці учасників ставляться до кола - для максимально ефективного спілкування;
    План зустрічі створюється самими учасниками під час даного заходу;
    Фасилітатор повинен стежити за тим, щоб простір залишалося відкритим.
Є ще так званий "закон двох ніг", який активно використовується в ТОП-сесіях. Його суть в тому, що якщо учасник відчуває себе опинилися в ситуації, в якій він не може навчитися чогось або принести користь групі, то він стає відповідальним за те, щоб перейти в іншу групу.
     Невеличка історія, яку наведено нижче,  проілюструє засади, на яких працює методика пошуку майбутнього:
Шестеро сліпих зібралися навколо слона і намагаються зрозуміти, на що вони натрапили. Перший сліпий намацує бік слона і каже: «Це стіна». Другий хапає тварину за хобот і резюмує, що «це схоже на змію».  Третій, обхопивши слонячу ногу, стверджує: то не що інше, як дерево. П’ятий сліпий  хапається за бивень слона і запевняє інших, що то спис. Шостий, тримаючи в руках хвіст, абсолютно певен того, що ніякий це не хвіст,а  мотузка. Всі шестеро мають справу з одним і тим самим слоном,але кожен  вважає, що тримає в руках щось відмінне від іншого. Те, що різні люди тлумачать одні й ті самі речі, спираючись на відмінні точки зору, є фундаментальним законом пошуку майбутнього.
Напочатку визначимося з  очікуваннями, що ви сьогодні хочете почути, дізнатися, які знання отримати.
Розпочнемо з методики «Поляризація думок». Об’єднаємося в  дві команди,але спочатку скажіть скільки води в склянці. Якщо ви сказали, що вона на половину повна – то ви оптиміст, якщо сказали, що на половину пуста – то песиміст. А зараз спробуємо охарактеризувати наскільки реальні електронні послуги в бібліотеці з погляду песимістів і оптимістів.(Командна робота 5 хв., презентація напрацювань).
Слідуючий етап, спробуємо провести рефреймінг. Рефреймінг – мистецтво змінювати своє ставлення до будь-чого. Є ще один простий метод, який пропонує рефреймінг змісту. Потрібно подумки замінити слово «проблема» на слово «завдання». Адже проблема тисне на тебе, загрожує, а завдання необхідно вирішити, це не трагедія. Якщо ж «завдання» змінити на «мета», то уже з’являється дедлайн і покроковий план її досягнення.
Наступний метод фасилітації, який ми сьогодні використаємо називається «Картки». З його допомогою ми спробуємо визначити проблеми впровадження електронних послуг в бібліотеці, що, чи хто  в нас на заваді. Спочатку, кожен працює  індивідуально. (3-5хв.). Об’єднаємося в три команди. Озвучивши свої напрацювання визначте 5 основних проблем і запишіть їх на папері. Потім озвучуємо 3 основні проблеми і розміщуємо їх на флівчарті. Після чого об’єднуємо їх за темами. Вивішуємо ті що залишилися і підводимо підсумки.
Слідуючий етап, метод «Літаючі плакати». Спробуємо разом визначитись з відповіддю на такі питання:  1 команда: Які електронні послуги може надавати Ваша бібліотека?
2 команда - Що зробити для того, щоб електронні послуги були популярними?,  3 команда – План дій по впровадженню електронних послуг в бібліотеці. Робота в командах 5 хвилин, після чого завдання передаються іншій команді і так по колу. Презентація командних  напрацювань. Підведення підсумків.
Підсумувати колективну працю пропоную методом «Кубики історій». Кожна команда має чотири кубики, кинувши їх на стіл ви отримаєте предмети, які слід використати в успішній історії про електронні послуги в бібліотеці. Історія має п’ять компонентів – герой(їня), сюжет, проблемна ситуація, вдале вирішення проблемного питання, мораль(висновок). Кидайте кубики історій і починайте творити.
На завершення, кожен будь-ласка визначтеся де зараз ваші очікування, на мосту, в омуі чи на каміннях броду.
На сьогодні мільйони людей використовують Інтернет для навчання, дозвілля, роботи та розвитку власного бізнесу. Крім того Інтернет став посередником між владою, громадою, бізнесовими структурами тощо. Тому й не дивно, що сучасні бібліотеки використовують цей інструмент для впровадження нових і нових послуг.

Коментарі

Популярні публікації